UTS kiest voor BigMile om CO2-emissies te rapporteren
BigMile, leverancier van software voor het calculeren en analyseren van transport-gerelateerde CO2-uitstoot, maakt bekend dat UTS voor BigMile heeft gekozen. ‘Om onze CO2-rapportages te automatiseren, zochten we naar een gestandaardiseerde oplossing die bekend staat in de markt’, zegt Erwin Bouman, bestuursvoorzitter van UTS Nederland.
Als verhuisorganisatie, logistieke en facilitaire dienstverlener hecht UTS veel waarde aan de toekomst van nieuwe generaties en de omgeving waarin zij leven en werken. ‘Maatschappelijk verantwoord ondernemen zit diepgeworteld in de bedrijfsvoering. UTS Nederland begon al in 2008 met het terugdringen van de CO2-uitstoot op al haar activiteiten’, zegt Bouman. Inmiddels is onze CO2-uitstoot met 77% gedaald sinds we onze uitstoot pro-actief meten, reduceren, verduurzamen en compenseren.
Om de CO2-uitstoot op een gestructureerde manier te reduceren gebruikt UTS de CO2-Prestatieladder. Sinds augustus 2021 is de onderneming in het bezit van het CO2-bewust Certificaat voor niveau 3, dat betrekking heeft op de uitstoot van de eigen organisatie. Om inzicht te krijgen in de vervoersgerelateerde uitstoot en hierover te kunnen rapporteren, gaat UTS nu met BigMile werken. Bouman: ‘Tot voor kort deden we dit handmatig in Excel. Dit was een arbeidsintensief proces wat we elk kwartaal opnieuw moesten doorlopen. BigMile geeft ons doorlopend inzicht.’
Keuze voor BigMile
Belangrijk bij de keuze voor BigMile was dat het een gestandaardiseerde oplossing is en dat de uitstoot kan worden gealloceerd naar klantniveau. ‘We zijn onder de indruk van de rapportagemogelijkheden en het gemak ervan. En omdat we ervaring hebben met BigMile binnen Stadslogistiek Den Haag, was de keuze snel gemaakt’, licht Bouman toe.
‘We zijn trots dat UTS heeft gekozen voor BigMile. We zien steeds meer dat de verhuisbranchebranche zijn verantwoordelijkheid neemt, ook al zijn de volumes niet erg hoog als we die vergelijken met de aantallen van logistiek dienstverleners’, zegt Sven Poot, business development manager bij BigMile
Dat het toch een hot topic is, is goed te verklaren doordat bij de inkoop van diensten duurzaamheid een steeds grotere rol speelt. In tenders vragen bedrijven steeds vaker om de CO2-uitstoot per vervoerde eenheid te rapporteren. Dit zien we nu ook sterk terugkomen in de verhuisbranche.’
Over BigMile
BigMile is een calculatie- en analyseplatform waarmee logistiek dienstverleners en verladers de multimodale transport-gerelateerde CO2-uitstoot van hun vervoer kunnen optimaliseren en erover kunnen rapporteren: per klant, per logistiek dienstverlener, per zending of per regio. Het SaaS-platform is zowel geschikt voor bedrijven met een regionaal of stedelijk dekkingsgebied als voor globaal opererende multinationals die van verschillende vervoersmodaliteiten gebruikmaken. Op dit moment zijn er al meer dan 200 gebruikers van BigMile, waaronder bedrijven als BSH, Ceva, DHL, Driscoll’s, DPD en Ricoh.
BigMile is in 2019 ontstaan vanuit Topsector Logistiek en Connekt en sinds de zomer 2020 een zelfstandig opererend internationaal bedrijf. BigMile is SFC Accredited Partner conform het GLEC Framework en ISAE 3000 gecertificeerd. Daarnaast is het strategisch partner van Lean & Green in diverse landen. Ook zijn er samenwerkingen met diverse brancheorganisaties, zoals Thuiswinkel.org en Evofenedex.