Op weg naar een emissieloze toekomst
In onze doelstelling om een CO2-neutrale onderneming te worden, moeten we soms flinke investeringen doen. Zo heeft UTS Abbink begin dit jaar een grote elektrische verhuiswagen in gebruik genomen. Algemeen directeur Erwin Bouman vertelt trots over deze nieuwe aanwinst.
Lang wachten
Natuurlijk reden er al een tijdje elektrische vrachtwagens rond. Ook UTS maakt al langer gebruik van elektrisch vervoer, maar nog nooit in de vorm van een grote verhuiswagen. De reden is vrij eenvoudig: er waren geen fabrikanten die deze modellen aanboden! Concurrenten bouwen wel eens een dieselmodel om naar elektrisch, maar dat is een duur en tijdrovend proces, dat bovendien verschillende kwetsbaarheden in het voertuig introduceert. “Het speelde al veel langer dat we die investering wilden doen in een elektrische vrachtauto. We wachtten alleen het moment af dat we ze direct bij de fabriek konden bestellen, in plaats van dat we gingen voor de ombouw-optie,” aldus Bouman.
Elektrisch verhuizen in de praktijk
De nieuwe vrachtwagen is voorzien van een 4-pack accu, wat de wagen een actieradius geeft van maximaal 220 km. Dat lijkt weinig, maar vormt in de praktijk eigenlijk nauwelijks een probleem. “In het verhuisvak – wij zijn vooral bezig met projectverhuizingen – maken we niet veel kilometers. Vaak vinden de verhuizingen binnen Den Haag plaats. We kunnen op een dag zonder problemen een paar keer laden en lossen.” En met de laadinfrastructuur met snellaadfunctie, die Shell Nederland op ons terrein heeft aangelegd, is binnen 45 minuten de accu weer voor 80% volgeladen. Zokan de vrachtwagen er weer vol groene energie tegenaan.
Eerste ervaringen
Natuurlijk is het even wennen, zo’n elektrische wagen. In de praktijk is het ook een andere manier van rijden. “Bij aflevering hebben we instructie gekregen hoe met de auto te rijden, om optimaal gebruik te maken van het regenereren van energie. Bijvoorbeeld door op de motor te remmen. Daarmee laadt de accu zich weer een beetje op.” Niet alleen voor UTS Abbink is het wennen, maar ook voor de garage. Het is de eerste elektrische wagen in zo’n formaat in regio Den Haag! ”Op een paar kleine storingen na, die snel waren verholpen, gaat alles van een leien dakje.”
Klaar voor de toekomst
“Dankzij een systeem dat UTS samen met PHI Factory en de TU Delft heeft ontwikkeld, kunnen we nauwlettend in de gaten houden wat onze CO2-uitstoot precies is. We streven ernaar om CO2––neutraal te worden, waarbij deze grote elektrische vrachtwagen een goede stap in de richting is. Hoewel hij normaliter 3x zo duur is als een conventionele vrachtwagen, hebben we gebruik kunnen maken van een aantrekkelijke subsidie. Bijkomend voordeel is dat we hierdoor voldoen aan de vraag van onze opdrachtgevers, die vragen om een klimaatneutrale uitvoering van projecten.”
Inmiddels heeft UTS Abbink een tweede zero emissie vrachtwagen besteld. Deze wordt in mei geleverd, waarna de carrosseriebouwer de laadbak op maat maakt. In juni rijdt UTS Abbink met twee elektrische verhuiswagens rond. En ook de bestelling van de derde zero emissie vrachtwagen zit in de pijplijn!