Welke impact heeft Corona op UTS Verkroost?

Gert-Jan Willems vertelt

Het Coronavirus heeft voor veel bedrijven een enorme impact gehad. Sterker nog: vrijwel niemand is er niet door geraakt. Gert-Jan Willems van UTS Verkroost vertelt over het effect van het virus op de bedrijfsgang van het bedrijf. “In het eerste kwartaal was er geen probleem, maar vanaf april zien we dat onze omzet is gehalveerd. Onze particuliere verhuizingen lopen nog prima door, we hebben ook veel hand- en spandiensten verricht voor ziekenhuizen en zorginstellingen. Om de terugval op te vangen hebben we NOW aangevraagd en toegewezen gekregen.”

Aanpassingen

Dankzij de NOW ligt er minder druk op het financiële inkomstenplaatje, waardoor er meer rust is om structureel aanpassingen te doen op de bedrijfsvoering. “Het is ook voor ons nog onzeker wat de toekomst brengt. De medewerkers zijn gelukkig gezond, dat is ontzettend belangrijk. Intern werken we met gepaste maatregelen. Zo gebruiken we desinfectans en houden we ons aan de 1.5 meter afstand. Ook wassen we ontzettend vaak onze handen. En voelt iemand zich niet goed? Dan komt hij deze medewerker niet op kantoor werken.” Natuurlijk rijden er maximaal twee mensen in een auto. Er worden extra auto’s ingezet voor het vervoer van al het personeel. Ook hebben we 3000 mondkapjes aangekocht, zodat niemand daarop hoeft mis te grijpen.

Het liefst op kantoor

Vooralsnog wordt er veel thuisgewerkt, maar UTS Verkroost merkt dat dit voor de toekomst geen wenselijk plaatje is. En niet alleen vanuit de bedrijfsvoering wordt dat gemis opgemerkt. Het thuiswerken wordt al snel minder: “De werknemers zijn het liefst fysiek aanwezig op kantoor”. De sociale contacten en de mogelijkheid om fysiek te overleggen wegen niet op tegen de digitale oplossingen die voorhanden zijn. De werknemers zijn rustig onder de huidige situatie, iedereen houdt zich perfect aan de gemaakte afspraken. Medewerkers komen zelf met het idee om de uitbetaling van het vakantiegeld op te delen, zodat de financiële druk voor het bedrijf wat minder wordt. Ook denken ze actief mee over de toekomst. Het is goed om te zien dat deze aanpassingen zo snel doorgevoerd konden worden!

Weinig impact op diensten

UTS Verkroost is gebleven bij wat ze al deden, hoewel er een lichte verschuiving is te zien. Ze waren al actief bij zorginstellingen, waar ze nu vaker ingezet worden bij wat triestere situaties. Bij sterfgevallen in verzorgtehuizen wordt UTS Verkroost vaker dan normaal ingeschakeld voor het inpakken en leegruimen van appartementen, om deze spullen te bezorgen bij de nabestaanden. Voorheen voerden ze deze dienst ook al uit, maar nu uiteraard met extra beschermingsmiddelen om zichzelf en de andere bewoners van de zorginstellingen te beschermen.

Glazen bol

Hoe ziet het er in de toekomst uit voor UTS Verkroost? Dat is lastig om in te schatten. “We gaan anders om met nieuwe aanvragen. Het is een tijd om na te denken over de samenwerking met nieuwe klanten, maar ook over de samenwerking met bestaande klanten. Hoe gaan we in de toekomst werken met de anderhalve meter samenleving, hoe gaan we samenwerkingen aan? Bij grote projecten kwamen vaak twee accountmanagers op bezoek. Dat gaat nu niet meer. Hoe gaan we dat oplossen, hoe kleden we deze nieuwe manier van samenwerken aan?” Daarbij is vooral de twijfel bij potentiële klanten een issue, veel mogelijke opdrachtgevers houden pas op de plaats en stellen hun projecten uit. Desondanks houdt UTS Verkroost het hoofd opgeheven en zien ze het positief in. Zo zijn ze druk bezig met het verder uitbreiden en opzetten van de logistieke hub, de vastgoedservice en de activiteiten voor Gocelo. Er komen nog mooie projecten, we hebben heel prettige samenwerkingen met onze huidige klantenkring. Samen kijken we naar de toekomst en denken we gezamenlijk mee over manieren om die vorm te geven.

Neem contact op